( )

Σκοπς των σεμιναρων δημιουργικς γραφς δεν εναι να δσουν, ταχρρυθμα και στερετυπα, συνταγς γραφς διηγματος, αλλ να βοηθσουν τον κθε ενδιαφερμενο να πλησισει την ανγκη του για κφραση μσα απ εμβληματικ κεμενα της ελληνικς και παγκσμιας λογοτεχνας αλλ και της κριτικς και της θεωρας της λογοτεχνας.
Με τη σωρευμνη οκταετ διδακτικ μου εμπειρα, αλλ και με τη ζσα εμπειρα μου ως συγγραφα, λογοτεχνικο επιμελητ και αναγνστη σε εκδοτικος οκους, αλλ και υπεθυνου του πανελλνιου διαγωνισμο διηγματος πρωτοεμφανιζμενων συγγραφων «Hotel – νοικοι γραφς», εδ και μια επταετα, εδραωσα την ποψη τι στους δυνμει συγγραφες οφελεις να λειτουργες διακριτικ και ποτ απ καθδρας. Επσης πρπει μοντονα να τους δηλνεις και τη δικ σου γνοια σ’ αυτ που απ κοινο ψχνετε, να τους δημιουργες το ασθημα της συνευθνης και, πνω απ’ λα, να λειτουργες ως χαμαιλων των δικν τους κειμνων – δηλαδ, να μη σκφτεσαι πς θα το γραφες εσ καλτερα αλλ πς θα το γραφαν εκενοι καλτερα αν εχαν τα κατλληλα εκφραστικ μσα.
Στχος μου εναι να μεταδσω στους μαθητευμενους της λευκς σελδας την ρεμη βεβαιτητα τι μετ τον κκλο των εργαστηρων Δημιουργικς Γραφς δε θα οδηγηθον απευθεας στον εκδτη και στο τυπογραφεο, αλλ τι τους περιμνει, ενδεχομνως μακροχρνιος, προσωπικς και εκφραστικς αγνας μχρι να χουν στα χρια τους αυτ που θα τους ικανοποιε – στο μτρο που σ’ αυτ τα σεμινρια θα προσπαθσω να τους κνω πιο δσπιστους απναντι σ’ αυτ που γρφουν, διαβζουν σκφτονται γρω απ τη λογοτεχνα.
Στο εργαστρι Διγημα αρχζουμε απ κεμενα τριακοσων λξεων και καταλγουμε κλιμακωτ σε κεμενα 2.500 λξεων. Με λλα λγια, απ ακαριαες ιστορες ως συγκροτημνα διηγματα.
Σε κθε συνντηση ο υποψφιος μαθητς που θα επιλεγε (βσει της στθμης του κειμνου που θα αποστελει αλλ και προσωπικς συνντευξης με τον διδσκοντα) θα συμμετχει μ’ να πρωττυπο κεμενο καθς και με την παρουσαση ενς βιβλου λογοτεχνικο θεωρητικο (εξαρχς δνεται βασικ βιβλιογραφα). Επσης, σε κθε συνντηση, λοι σχολιζουμε τα κεμενα λων βσει στρατηγικν ανγνωσης που καλλιεργομε και εμπεδνουμε, στον βαθμ που χει αποδειχτε τι η λογοτεχνικ ωρμανση προρχεται κυρως μσα απ την την επμονη και συστηματικ ανγνωση και κριτικ κειμνων.
Οι δκα ασκσεις, στις ισριθμες συναντσεις, με τον κλικακωτ βαθμ δυσκολας τους, στοχεουν στο να μας δεξουν, εν τοις πργμασι, τι λογοτεχνα μπορε να γνει το οτιδποτε, αλλ αυτ το «οτιδποτε» λογοδοτε σε μια σειρ αισθητικν δεσμεσεων.
Τρεις, λοιπν, εναι οι κριες μριμνς μας στον κκλο αυτ: δημιουργικ γραφ/ δημιουργικ ανγνωση/ δημιουργικ κριτικ. Μσα απ τη διασταρωσ τους θα προκψει το αξιοσστατο κεμενο.

 

Ο Μισλ Φις (Κομοτην, 1957) εναι υπεθυνος των σελδων βιβλου στην Εφημερδα των Συντακτν  και διδσκει δημιουργικ γραφ (Ελληνικ Ανοιχτ Πανεπιστμιο & Πανεπιστμιο Δυτικς Μακεδονας). Το 2000 τιμθηκε με το Κρατικ Βραβεο Διηγματος.
Πεζογραφα: Αυτοβιογραφα ενς βιβλου (1994• αναθεωρημνη επανκδοση Εκδσεις Πατκη, 2005), Απ' το διο ποτρι και λλες ιστορες (1999• αναθεωρημνη επανκδοση Εκδσεις Πατκη, 2011), Aegypius Monachus (2001• αναθεωρημνη επανκδοση Εκδσεις Πατκη, 2013), Το μλι και η στχτη του Θεο (Εκδσεις Πατκη, 2002), Ελληνικ απνα (Εκδσεις Πατκη, 2004), Πορφυρ γλια (Εκδσεις Πατκη, 2010), Kτερσματα (Εκδσεις Πατκη, 2012), Απ το πουθεν (Εκδσεις Πατκη, 2015), Lady Cortisol
(Εκδσεις Πατκη, 2016). Το μυθιστρημα Αυτοβιογραφα ενς βιβλου μεταφρστηκε στα γαλλικ και στα ρουμνικα, η συλλογ διηγημτων Απ' το διο ποτρι και λλες ιστορες στα γαλλικ, ισπανικ και αγγλικ. Διηγματ του συμπεριλφθηκαν σε ισπανικς, γερμανικς, αγγλικς, γαλλικς, τσχικες και κινεζικς ανθολογες και δημοσιετηκαν σε αμερικανικ περιοδικ.
Μετφραση: Χακο για τη βροχ, το χινι, τον νεμο, τον λιο, το φεγγρι (με εικνες του Χρνη Μπτσογλου, Μπστας Πλσσας, 1994).
Θατρο: Το παγκκι του καννα (Θατρο 104, 2014, σκην. Αλεξα Καλτσκη), Εμαι αριστερχειρ ουσιαστικ (Παρσταση για τον Μανλη Αναγνωστκη. Φεστιβλ Φιλππων-Θσου, 2012, Θατρο Θησεον, 2012, δραματουργικ επεξεργασα, σκην. Αλ. Καλτσκη), Κποιος να τους πονσει (24hour plays Athens, 2012, σκην. Κ. Μπερδκα), Πουπουλνιο τποτα (Εθνικ Θατρο - Αναγνσεις, 2011, σκην. Ν. Κουρς-Μ. Καλλιμνη-Αλ. Καλτσκη), Μετ τις τελευταες μας λξεις (Συνεργεο, 2011, σκην. Λ. Μελεμ), Πστροφα Δουνβεως (Φεστιβλ Φιλππων, 2010, σκην. Λ. Μελεμ), Το κτρινο σκυλ (Απ Μηχανς Θατρο, 2009, σκην. Λ. Μελεμ, Θατρο Αμαλα, 2011, σκην. Α. Σπυριδκης, ΔΗΠΕΘΕ Σερρν, 2013, σκην. Παν. Μντης, Θεατρικ Ομδα Pinata, 2014, Ναπλιο), Ελληνικ απνα (Θατρο Εμπρς, 2006, σκην. Ρ. Πατερκη), Η πλη στα γνατα (Θατρο Αμρε-Δοκιμς, 2006, σκην. Θ. Αναστπουλος), Αντργυνα (Μονλογοι Πολιτιστικς Ολυμπιδας, Θατρο Μεταξουργεο, 2003, σκην. Π. Χορσογλου).
Κινηματογρφος: Συνεργστηκε με τον Νκο Παναγιωτπουλο στο σενριο των ταινιν Delivery (Επσημη Συμμετοχ Φεστιβλ Βενετας και Μντρεαλ, 2004), Αθνα-Κωνσταντινοπολη (2008) και Η κρη του Ρμπραντ (2015).
Φωτογραφα: στερο βλμμα, 1996 και Η πλη στα γνατα, 2002 (Λευκματα και ατομικς εκθσεις στον Χρο Τχνης 24). Συμμετεχε στη Photosynkyria 2003 και λαβε μρος στις εξς ομαδικς εκθσεις φωτογραφας-ζωγραφικς: Καλοκαρι, μια συνντηση (με τους Κστα Παπανικολου και Τσο Μαντζαβνο, Χρος Τχνης 24, 2006), Αυτοπροσωπογραφα ενς λλου (με τον εικαστικ Τσο Μαντζαβνο, Χρος Τχνης 24, 2007), Κτερσματα (με τους Καλλιπη Ασαργιωτκη και Τσο Μαντζαβνο, Χρος Τχνης 24, 2013).
Επιμλεια: Ασχολθηκε με τη φιλολογικ και καλλιτεχνικ αποκατσταση του Τζολιο Καμη (7 ττλοι). χει επιμεληθε πολλος συλλογικος τμους λογοτεχνας και εικαστικ λευκματα. Τελευταα διευθνει τις εξς σειρς: «Η κουζνα του συγγραφα/σκηνοθτη/ιστορικο/αρχιτκτονα» (εξομολογητικ σειρ απ προσωπικτητες της λογοτεχνας, της τχνης και της δημσιας ζως - 9 τμοι), «Hotel/νοικοι Γραφς» (πανελλνιος θεματικς διαγωνισμς διηγματος - 7 συναπτ χρνια, 7 τμοι).

(Για να δετε μαθητς του Μισλ Φις που εξδωσαν βιβλο, διακρθηκαν σε διαγωνισμος δημοσευσαν σε λογοτεχνικ περιοδικ, πατστε εδ.)

 

() - http://www.patakis.gr/